ساخت وبلاگ

ساخت وبلاگ

ساخت وبلاگ فارسی

 
ورود اعضا
logo-samandehi
بروز شده ها
» فايلوو» اي داد فلك و بي كسي » مراكز خريد كيش» ثبت شركت و ثبت برند نوبل» سرگرمي و ورزشي» وكيل من 88401416 021» شهيد برونسي» عطر» ثبت شركت ، ثبت برند 09129401482 ثبت شركت مهرآويد» شيمو نت Shimo net» فروشگاه خريد اينترنتي ساعت مردانه تيسوت» اتو آلات www.otoalat.ir» تفريحي» تور ارمنستان» تورگرجستان» فروش ميني پي سي و تين كلاينت فيوره-جيادا» اب و تصفيه آب» فروشگاه اينترنتي خريد كمربند لاغري ميس بلت افسانه» انتخاب رشته كنكور سراسري | انتخاب رشته دانشگاه آزاد | ...» مشاوره خانواده | مشاوره تحصيلي | برنامه ريزي كنكور | ...» مشاوره تحصيلي | مشاوره خانواده | برنامه ريزي كنكور | ...» خريد با تخفيف ويژه گيره كوچك كننده بيني و قاشق بستني» شما خبر ندارين» تور ارمنستان» طراحي اداري و دكوراسيون لوكس» تور مالزي» مقالات پزشكي» وبلاگ دكتر ناصري» پارس طب» طب پزشكي» طب پزشكي» خريد ارزان كمربند لاغري ميس بلت فروشگاه نگار» سئو - بهينه سازي سايت http://seofox.bigsite.ir/» خدمات نطافتي در مشهد» مچكرم» تور هند» كلينيك ايرانيان» مجله پزشكي» درمان روز» ماه پاره هاي مدام» توليد و واردات دستگاه هاي روغن گيري» آزمون روشنايي ها» طراحي و دكوراسيون مدرن» گيره كوچك كننده بيني خوبه ؟ از كجا گيره بيني را بخرم ؟» تنبلي نكن» lihohoi» ليفتراك» دانشنامه بواسير» مشخصات بواسير» راهنماي شما در تعمير لوازم خانگي» درمان بواسير و علائم آن» بيماري بد بواسير» coolblog» اطلاعات عمومي» بانك اطلاعات عمومي» وبلاگ كمياب» دانشكده» وبلاگ روزگار» always blog» تناسب اندام» زيبايي» دانستنيها» وب كلينيك» فناوران» راهنماي شما براي تعميرات لباسشويي» بريم بابا

ساخت وبلاگ

ساخت وبلاگ

ساخت وبلاگ فارسی

فیس بوک
برگه فیسبوک بیگ سایت
در روزگاری که جامعه مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباط افراد با یکدیگر شده است، سرویس ساخت وبلاگ بیگ سایت نیز استفاده از این صفحات را برای ارتباط بهتر با کابران خودانتخاب کرده است. شما می توانید با عضویت در برگه فیس بوک بیگ سایت از آخرین اخبار و نوشته های کاربران وبلاگ نویس بیگ سایت مطلع شوید.

فیس‌بوک

فیس‌بوک (به انگلیسی: Facebook) یک سرویس شبکهٔ اجتماعی انلاین است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام‌نویسی در این تارنما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده‌شد. پس از افزوده‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

فیس‌بوک

کاربران برای بهره‌گیری کامل از فیس‌بوک باید در آن نام‌نویسی کنند. پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد نمایهٔ شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌گردد. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن هم‌کاران، هم‌کلاسی‌ها، پسندیدن پستها، بیان دیدگاه و دسته‌بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وب‌سایت از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت. که به گفتهٔ خود فیس‌بوک ۸٬۷٪ آن‌ها کاربران جعلی هستند. وب‌سایت فیس‌بوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند. این وب‌سایت به ۴۰ زبان دنیا قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.

در ماه می سال ۲۰۰۵، شرکت اکسل پارتنرز ۱۲٬۷ میلیون دلار و جیم بریر ۱ میلیون دلار در این وب‌سایت سرمایه‌گذاری کردند. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی فیس‌بوک عنوان پراستفاده‌ترین سرویس شبکهٔ اجتماعی را از آن خود کرد و مجلهٔ انترتینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیست بهترین‌های دهه قرار داد. فیس‌بوک در ۸ ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد. این وب‌سایت با درآمد ۵٬۱ بیلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ وارد لیست فرچون ۵۰۰ شد و در سال ۲۰۱۳ در ردهٔ ۴۲۶ام قرار گرفت. فیسبوک در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامک‌رسانی واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایه‌گذاری فیس‌بوک تا همین تاریخ محسوب می‌شود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد و معادل ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود را پرداخت خواهد کرد و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتس‌آپ تعلق خواهد گرفت. مارک زوکربرگ در بیانیه‌ای واتس‌اپ را سرویسی «فوق‌العاده با ارزش» توصیف کرد و گفت فکر خرید واتس‌اپ یازده روز پیش از ذهنش گذشته است. او پیش‌بینی کرد کاربران واتس‌اپ از میلیارد نفر خواهد گذشت. پیش از این بزرگترین خرید فیس‌بوک خرید اینستاگرام به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود.

فیسبوک در فوریه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) امکان جدیدی را ایجاد کرد که به کاربر اجازه می‌دهد فردی را به عنوان وارث حساب کاربری (legacy contact) خود برگزیند. این قابلیت ابتدا در ایالات متحده در دسترس بوده و سپس در سایر کشورها نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. فیسبوک پیش از این به منظور حفظ حریم شخصی و امنیت خانواده و دوستان، پروفایل شخصی افراد فوت شده را مسدود می‌کرد. افرادی که به عنوان وارث انتخاب می‌شوند دسترسی محدودی به حساب کاربری افراد فوت شده دارند. می‌تواند یک پست ارسال کند، عکس پروفایل را تغییر دهد، به درخواست‌های دوستی پاسخ دهد و آرشیوی از عکسها و پست‌های کاربر را دانلود کند و این به این معنی است که آنها نمی‌توانند محتوای پیام‌های خصوصی کاربر را دانلود کنند، پست‌های نوشته شدهٔ کاربر یا دوستان فیسبوکی او را ویرایش کنند و یک عکس یا کل حساب کاربری را پاک کنند. سایت فیس‌بوک در ابتدای ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرد که دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت، الگوریتم جدیدی را در خصوص تشخیص چهره آزمایش می‌کند که از طریق سیستم‌های پردازش تصویر (Image Processing) و هوش مصنوعی (AI) بدون اینکه تصویر صورت فرد در عکس مشخص باشد امکان تشخیص او را از روی ویژگی‌های کلیدی دارد. این امکان هم اکنون بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ تصویر آزمایش شده و نتیجه آن بیش از ۸۳ درصد تشخیص صحیح بوده است. همچنین این سایت اعلام کرد که پس از بررسی و اطمینان از صحت کارکرد این قابلیت به اپلیکیشن‌ها افزوده خواهد شد.

تاریخچه

مارک زاکربرگ، دانشجوی رشتهٔ روانشناسی دانشگاه هاروارد که از قبل نیز تجربه‌هایی در راه‌اندازی شبکه اجتماعی داشت و وب‌سایت‌هایی مانند CourseMatch برای پیگیری وضعیت مدرک تحصیلی و Facemash برای رده‌بندی میزان جذابیت افراد را طراحی کرده‌بود، در ماه فوریهٔ سال ۲۰۰۴ میلادی و در سن ۲۰ سالگی به‌همراه دوستان خود وب‌سایت The Facebook را راه‌اندازی کرد. در ۲۴ ساعت اولیهٔ راه‌اندازی این وب‌سایت ۱٫۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد و پس از یک ماه، بیش از نیمی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در آن پروفایل داشتند. در اواسط سال ۲۰۰۴، شان پارکر، بنیانگذار نپستر که پیش از آن مشاور زاکربرگ بود، به‌عنوان رئیس فیس‌بوک برگزیده‌شد. در ماه جون همان سال دفتر شرکت به پالو آلتو در کالیفرنیا منتقل شد. فیس‌بوک اولین سرمایه‌گذاری خود را از پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران پی‌پال دریافت کرد. در ماه اوت سال ۲۰۰۵ آدرس وب‌سایت به facebook.com تغییر کرد. این دامنه اینترنتی به قیمت ۲۰۰٫۰۰۰ دلار خریداری شد. در سال ۲۰۰۶ شرکت‌هایی مانند یاهو و گوگل پیشنهادهایی برای خرید این وب‌سایت دادند که توسط مارک زاکربرگ رد شدند؛ با این حال شرکت مایکروسافت توانست ۱٬۶٪ از سهام این وب‌سایت به‌همراه حق ویژهٔ تبلیغ در آن را به قیمت ۲۵۰٫۰۰۰ دلار بخرد.

عضویت در فیس‌بوک که در ابتدا محدود به دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های آمریکا و اروپا بود، به‌تدریج از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ برای همه میسر شد. در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی این شبکهٔ اجتماعی سهام خود را برای فروش در بازار نزدک قرار داد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. فیس‌بوک در حال حاضر بزرگترین شبکهٔ اجتماعی دنیاست و از هر ۷ انسان ۱ نفر در آن عضو است. اپلیکیشن خبرخوان فیس‌بوک با نام Paper که مخصوص گوشی‌های موبایل می‌باشد در ژانویه ۲۰۱۴ عرضه کرد. با این اپلیکیشن کاربر می‌تواند مطالب و خبرهای مورد علاقه اش در زمینه‌های مختلف از جمله ورزشی، عکاسی، طراحی را بخواند.

انتقادها به فیس‌بوک

نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک‌پنجم تا یک‌سوم طلاق‌های این کشور، به فیس‌بوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده. جولیان آسانژ مؤسس وب سایت ویکی لیکس می‌گوید: فیس‌بوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند. به گفتهٔ وی فیس‌بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس‌بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده‌است.

گردآوری و ذخیره‌سازی نانوشته‌ها

فیس‌بوک در مقاله‌ای در دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد، از این امکان برخوردار است که می‌تواند پیش‌نویس نوشته‌های کاربر را که نهایتاً تصمیم به انتشار آن‌ها نمی‌گیرد، همان‌طور که تایپ می‌شوند، ذخیره و نگه‌داری کند. مقاله مشخص می‌کند که فیس‌بوک بر اندیشه‌های اشخاص حتی بدون انتشار نظارت دارد. هنگام نوشتن در فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی کدهایی را به مرورگر شما ارسال می‌کند و این کدها به صورت اتوماتیک آنچه را که شما تایپ می‌کنید را تحلیل می‌کند و به فیس‌بوک گزارش می‌دهد. فیس‌بوک این اقدام را که کاربر چیزی می‌نویسد و از انتشار آن صرف‌نظر می‌کند خودسانسوری تلقی کرده است. در ژانویه ۲۰۱۴ هزاران کاربر فیس‌بوک با تشکیل کمپین اعتراض‌آمیز و انتشار یک نامه سرگشاده برخط که ۲۷ هزار امضاکننده یافت، خواستار آن شدند تا فیس‌بوک از رهگیری اندیشه‌های منتشرنشده‌شان دست بکشد. یک سخنگوی فیس‌بوک در پاسخ گفت: «فیس‌بوک محتوایی را که کاربران تصمیم گرفته‌اند تا آن را منتشر نکنند گردآوری یا رهگیری نمی‌کند.»

ارائهٔ اطلاعات کاربران به دولت‌ها

فیسبوک در گزارشی که در ۲۷ اوت ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرد اعلام نمود که اطلاعات کاربرانش را به درخواست دولت‌های مختلف، در اختیار این دولت‌ها می‌گذاشته است. در این گزارش آمده است که تنها در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۳ میلادی دولت‌های گوناگون خواستار دستیابی به اطلاعات بیش از ۳۸ هزار کاربر این شبکهٔ اجتماعی شده‌اند که در ۸۰٪ موارد درخواست‌ها به نتیجه رسیده‌اند. بیش از ۷۴ کشور جهان چنین درخواست‌هایی از فیسبوک داشته‌اند. بیش از نیمی از درخواست‌ها مربوط به دولت آمریکا بوده است (۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر) که به ۷۹٪ از آن‌ها ترتیب اثر داده شده است. میزان دقیق درخواست‌های آمریکا به علت وجود قوانینی که مانع افشای آمار دقیق هستند ممکن نبوده. دولت بریتانیا نیز ۲۳۰۰ درخواست در این زمینه داشته است که به ۶۸٪ از آن‌ها ترتیب اثر داده شده. مقامات ترکیه اطلاعات ۱۷۳ کاربر فیسبوک را از این وب‌گاه درخواست کرده‌اند که فیسبوک به ۴۵ مورد از آن‌ها پاسخ داده است. به گفتهٔ فیسبوک این اطلاعات به «تهدید کودکان و شرایط اضطراری» مربوط بوده‌اند. وکیل فیسبوک در اینبار اظهار امیدواری کرده است که این گزارش در جهت دستیابی به «معیارهای مناسب برای درخواست‌های دولت‌ها دربارهٔ اطلاعات کاربران» مفید باشد.

کاربران

بر اساس آمار منتشر شده در ماه می۲۰۱۱ تعداد کاربران فیس‌بوک به بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر رسیده‌است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها کاربران خارج از ایالات متحده هستند. بیشترین کاربران از کشور آمریکا هستند و در رتبه دوم کشور اندونزی قرار دارد. همچنین اکثر کاربران فیس‌بوک از قاره آمریکا هستند.[۳۸] در ۲۴ اوت ۲۰۱۵ (۲ شهریور ۱۳۹۴) برای نخستین‌بار یک‌میلیارد نفر تنها در یک روز از فیس‌بوک استفاده و این وب‌سایت را تبدیل به پراستفاده‌ترین محصول فن‌آوری موجود روی زمین کردند، تا بدین ترتیب در این روز از هر هفت نفر روی کره زمین یک نفر در این شبکه اجتماعی حضور داشته و از آن استفاده کرده باشد.
فیس‌بوک